Siemens skal levere fremtidens tog til danskerne

Tuesday, March 13, 2018

DSB har netop valgt Siemens til at levere minimum 26 lokomotiver til de danske togpassagerer som en del af det, DSB kalder "Fremtidens Tog". De nye elektriske lokomotiver skal tages i brug fra 2021 og frem.

De danske togpassagerer får i fremtiden en ny rejsefælle på de danske skinner: Vectron! Det er navnet på det Siemens lokomotiv, som DSB har valgt, i første omgang, at købe 26 af til fornyelse af den danske togstamme og skabe "Fremtidens Tog". Ordren indeholder tillige en option på køb af yderligere 18 lokomotiver.

Det nye elektriske lokomotiv er et standardlokomotiv udviklet på en produktplatform som de eksisterende kunder allerede bruger. Det er allerede i drift i 18 lande i Europa og den samlede flåde af mere end 600 lokomotiver har sammenlagt fragtet passagerer mere end 100 millioner kilometer.

Holbæk Sygehus
De nye el-lokomotiver skal primært køre i den sjællandske regionaltrafik som trækkraft for DSB’s 113 dobbeltdækkervogne.

DSBs nye lokomotiv kan køre både i Tyskland og Sverige og har en tophastighed på 200 km/t. Vectron skal blandt andet trække DSB’s eksisterende dobbeltdækkervogne og er i øvrigt teknologisk forberedt til at kunne køre med det nye signalsystem, der er ved at blive installeret på de danske togstrækninger.

Som en del af lokomotivkøbet har Siemens påtaget sig det overordnede ansvar for at vedligeholde togene i de første 10 år – med option for forlængelse i yderligere fem.

Det var en tilfreds Steen Nørby Nielsen, nordisk direktør i Siemens Mobility-divisionen, der modtog nyheden om ordren.

- Jeg er virkelig stolt over, at vi skal levere fremtidens tog til danskerne. Kollektiv trafik baseret på grøn, bæredygtig elektricitet må og skal være det bærende, når danskerne skal transporteres rundt i landet. Vores tog kører på grøn strøm, og er således med til at sikre, at det ihvertfald ikke er den danske trafikale infrastruktur, der øger klimaudfordringerne.

- Det er rigtigt tænkt af DSB, at koble købet af vores tog sammen med, at vi tager vedligeholdelsesopgaven. Jeg synes det er bedst, når leverandøren også påtager sig ansvaret for, at materiellet rent faktisk fungerer. Det burde være et bærende princip i store danske infrastrukturprojekter, så der ikke er nogen, der køber katten i sækken. Og med vores gennemprøvede lokomotiv, er vedligeholdelsesansvaret et, jeg påtager mig med den største sindsro. Vi ved, det fungerer.

Rasmus Windfeld

rasmus.windfeld@siemens.com