København verdensmester i offentlig transport

Tuesday, June 03, 2014

En stor global undersøgelse, netop offentliggjort ved en konference i Singapore, kårer København som den mest effektive by i forhold til offentlig transport. Undersøgelsen viser yderligere, at det er en entydigt god forretning for en by at have styr på trafikken.

Verdens store byer kunne tilsammen spare så meget som 2.000 milliarder kroner om året, hvis alle opgraderede deres infrastruktur til at være på højde med de byer, der gør det bedst. Det er den klare konklusion fra den store rapport ”The Mobility Opportunity”, der i aftes blev præsenteret i Singapore på ”World City Summit”. Bag rapporten står det London-baserede konsulentfirma Credo. Der er Siemens, der har bestilt og finansieret rapporten for at få tilvejebragt et overblik over transportsituationen i verdens store byer.

Byerne er i undersøgelsen opdelt i tre kategorier: De veletablerede, de befolkningstætte og dem, der er i stor vækst. København kommer ud som nummer 1 og best in class i den første kategori.

- Vi er i København privilegeret med en af de bedste offentlige infrastrukturer i verden – måske den bedste. Undersøgelsen viser tydeligt, at et af de væsentligste parametre for en velfungerende by, er at den offentlige transport fungerer. Vi er da stolte i Siemens i Danmark over at have bidraget til den placering, siger Steen Nørby Nielsen, der er direktør for Siemens Mobility i Danmark.

Vækst og transport hænger sammen

Den store rapport viser, at der er en tæt sammenhæng mellem en bys økonomiske vækst og kvaliteten af infrastrukturen.

- Rapporten viser med stor tydelighed, at investeringer i offentlig infrastruktur betaler sig. Jo nemmere det er at komme fra A til B i en by, des mere attraktiv bliver den, både det forretningsliv der arbejder ud fra byen, og de mennesker der bor i den. Tit er det de økonomiske investeringer, der afholder byer fra at udbygge og effektivisere infrastrukturen. Men som undersøgelsen klart viser, er der penge at spare ved netop at investere. Og her har København altså gjort det bedst, siger Steen Nørby Nielsen.

Også i Københavns Kommune er der glæde over kåringen. Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) siger:

- Undersøgelsen fra Credo og Siemens slår fast, at investeringer i god kollektiv transport er vejen til vækst i storbyer som København. Det viser endnu engang at grønne løsninger kan gå hånd i hånd med hensynet til vækst og beskæftigelse. Den kollektive transport i København er helt i front, men byen vokser med 100.000 indbyggere, og derfor skal vi fortsætte vores investeringer.

Rasmus Windfeld

rasmus.windfeld@siemens.com