Danmarks færger skal være elektriske

Et nyt studie viser, at elfærger ikke kun er grønne - de er også gode for bundlinjen

Studie: 7 ud af 10 færger er mere profitable ved omstilling til el-drift

Ikke nok med, at studiet viser, at 7 ud af 10 danske færgeruter bliver mere profitable: Drifts- og vedligeholdelsesudgifterne vil også være lavere.

Alt i alt er der potentiale for at spare op til 81 millioner kroner årligt på driften.

Færgerne vil desuden kunne tilbyde deres passagerer bedre komfort i form af mindre rysten, larm og lugt.

Elektriske færger sejler allerede

I Norge har verdens første fuldelektriske bilfærge, Ampere, været i drift siden marts 2015. Og her er der flere færger på vej. Finnerne er også i gang med at omstille til elfærger.

Ny batteriteknologi betyder, at vi nu er i stand til at udskifte dieselmotorer med elektriske batterier. I Danmark har vi kun haft hybridfærger indtil nu. Men de fossile brændstoffer kan nu fjernes helt.

 

Se den 100 % elektriske færge Ampere sejle i hjembyen Stavanger

 

 

Betydelige miljøgevinster

45.000 ton CO2 kan spares årligt ved at elektrificere 7 ud af 10 danske færgeruter

En tredjedel af de danske indenrigsfærger er bygget før 1980. Den ældste er fra 1930. Mange af dem skal derfor udskiftes inden længe.

Flere steder ville man kunne omstille til el, og med det ville Danmark reducere CO2-udledningen med 45.000 ton om året. Den luftforurening og støj, dieselfærgerne medfører rundt om i landet i dag, ville vi også slippe for.

 

#BæredygtigtDK