Hvordan kan vi transportere millioner af passagerer – uden at støje og forurene?

Med elektriske busser kan passagerer nyde godt af den renere luft, når de lydløse el-busser kører os rundt i byen. Samtidig gør vi op med en af byernes helt store miljøsyndere: Dieselbusserne.

 

Elektriske busser allerede i drift

El-bus

Det kan sagtens lade sig gøre. Siemens har længe arbejdet på at elektrificere byers transportsystemer.

Flere nabobyer har allerede elektriske busser i daglig drift, bl.a. i Göteborg, Stockholm og Hamborg.

Udstyret med batterier, der oplades, når bussen holder ved dens endestationer, har el-busserne et brændstofsforbrug på nul.

El-busserne udgør derfor en vigtig komponent til at forbedre byens luftkvalitet – og borgernes livskvalitet.


Rapport: Elektriske busser kan gøre København renere

Når Københavns 1 million passagerer dagligt fragtes rundt, vil elektriske busser samlet set være den bedste løsning. Sådan lyder konklusionen på en rapport fra Siemens, der har undersøgt 7 forskellige alternative teknologier til offentlig busdrift i København, inkl. de eksisterende dieselbusser.

Blandt de 7 alternativer er elektrificering af busdriften den mest miljøvenlige, den mest støjsvage, og den giver den bedste komfort for passagererne.

Udskiftningen fra diesel- til el-busser i København alene vil spare ca. 37.000 ton CO2 om året.

 

Grøn omstilling besværliggøres af dansk afgiftssystem

28 ud af 33 busruter i København lader sig umiddelbart elektrificere uden at foretage ændringer af hverken drift eller rute.

Og rapporten viser tilmed, at elektrificeringen også er den billigste af de alternative løsninger, hvis man ser bort fra det komplicerede afgiftssystem.

Alligevel besværliggøres den grønne omstilling af det danske afgiftssystem, der i dag favoriserer diesel. Samtidig er de danske afgifter på elektricitet de allerhøjeste i EU.

Med andre ord arbejder afgiftssystemet imod det entydige mål om at gøre den danske hovedstad til verdens første CO2-neutrale by i verden.

#BæredygtigtDK